Minister Ferdinand Grapperhaus sommeert burgers dat ze zich aan de anderhalve meter moeten houden op straffe van een boete. Tijdens zijn bruiloft bleken zijn genodigden zich niet aan die regel te houden – die anderhalve meter is trouwens ook een onmogelijke opgave. Misschien is de verdienste van Grapperhaus wel dat hij de onmogelijkheid van die anderhalvemeter samenleving heeft aangetoond. Zijn gedrag laat ook zien dat mensen gemakkelijk zondigen tegen het bekende adagium Practice what you preach. Hij is overigens niet de enige.
Denk maar aan goeroe Bhagwan Shree Rajneesh. Die beweerde dat het ego een illusie is dat moet worden losgelaten. Zijn leven en zijn leer stonden haaks op elkaar. Hij bezat bijna honderd Rolls-Royces en beschikte over een grote collectie Rolex horloges, waarvan veel met diamanten ingelegd. Zo cultiveerde hij zijn ego. Denk ook aan de rechtzinnige leer van de katholieke kerk die stelt dat er maar één vorm van seksualiteit geaccepteerd is, die tussen man en vrouw, gebaseerd op wederzijdse liefde en gericht op het krijgen van kinderen. Inmiddels weten we dat de werkelijkheid anders en er sprake is van veelvuldig seksueel misbruik. En wat te denken van de huisarts die zijn patiënt dringend adviseert niet langer te roken en na zijn werktijd zelf een sigaret opsteekt. En dan de rechtzinnige dominee die vanaf de kansel de kerkgangers verbiedt op zondagavond naar Studio Sport te kijken, maar zelf ’s avonds de deurtjes van zijn tv-meubel opent om ongemerkt te kunnen kijken of zijn favoriete voetbalclub heeft gewonnen.
Walk the talk, maar dat gebeurt vaker niet dan wel. Het leven en de leer zijn twee verschillende werelden.
Walk the talk, maar dat gebeurt vaker niet dan wel. Het leven en de leer zijn twee verschillende werelden. Kennelijk tekent het ons menselijk bestaan. Die dualiteit in ons leven is een motivatie niet te hard van de toren te blazen. Grapperhaus zou kunnen bepleiten dat afstand houden verstandig is. Maar als je stelt dat je asociaal bent als je een feest geeft waar de anderhalve meter wordt geschonden en er zelfs een boete voor moet krijgen, maak je je schuldig aan gedrag dat je veroordeelt. Misschien kunnen normatieve boodschappen wat meer worden geënt op het leven, dat doortrokken is van ongerijmdheden. Het imago van moraalridder kan worden afgeworpen en ruimte bieden om niet al te vierkant en meer genuanceerd en liefdevol naar voren te brengen wat wij denken dat van waarde is.